top of page

Noonan Syndrome Conference i Minneapolis

Världskongress för hörselskadade i Washington D.C

Vi har varit i USA från den 20 juli till 6 augusti. Noonan Syndrome Conference i Minneapolis har jag väntat på länge. Nu har min dröm äntligen blivit sann! Noonan Syndrome Conference var så fantastisk! Alla som vi träffats är så fina och varma människor. Vi har haft så roligt med dem. Jag fick träffa Dr. Jacqueline Noonan och hon minns mig fortfarande så väl efter vårt första möte för tre år sen på Ågrenska. I två da- gar hade jag två amerikanska teckenspråkstolkar med hela tiden. Jag förstod det amerikanska teckenspråket väldigt bra. En kväll var jag på Ladies Night med fina tjejer. Vi målade en tavla och hade så roligt tillsam- mans. Det var längesen jag skrattade så mycket. Vi fick besöka på det största köpcentret, Mall Of Ameri- ca. Därinne har de att eget ”tivoli”, liksom Liseberg! Det var så häftigt!

Efter Noonan Syndrome Conference fortsatte vi vår egen resa. Vi flög till Los Angeles och hyrde en bil. Vi stannade där i en natt och nästa morgon körde vi till San Diego och vi var inte vana vid trafiken i Amerika som är så stort! Vi stannade i San Diego två dagar. Vi tittade runt på Broadway Pier och badade på en av de vackraste stränderna, Coronado Beach.

Efter San Diego körde vi tillbaka till Los Angeles och stannade där i två dagar. Vi fick se på Rose Bowl, Hol- lywood, Beverly Hills, Rodeo Drive, Walk of Fame, Dolby Theatre, Madame Tussauds Wax Museum och kändisarnas hem, t ex Mick Jaggerss, Jackie Chan, Ellen DeGeneres’, Orlando Blooms och Justin Tim- berlakes. Vi fick också se Elvis Presleys och Michael Jacksons gamla hem. Vi promenerade på Santa Moni- ca och Venice Beach.

Efter Los Angeles körde vi vidare och valde en speci- ell väg med vacker utsikt, Highway 1! Det var otroligt vackert! Min pappa var så duktig att köra på de smala och krokiga vägarna i de höga bergen! Vi besökte  en

stad där vi kände oss hemma! Det är en liten dansk stad som heter Solvang. I staden finns ett antal ba- gerier, restauranger och butiker som erbjuder "smak- prov" av Danmark. I staden finns också en kopia av den lilla sjöjungfrun, vars original finns i Köpen- hamn, och ett antal exempel på danskinspirerad ar- kitektur. Vi besökte en fin vingård, som heter Rideau Vineyard. Vi provade olika viner och köpte en flaska med vitt vin.

Sedan körde vi vidare på samma väg, Highway 1, med den vackra utsikten. Vi stannade en natt i Monterey. Vi besökte Monterey Bay Akvarium. Den platsen är helt otroligt! Personalen bryr sig väldigt mycket om de djuren och växterna och sköter sig så fint. Efter Monterey körde vi till Santa Cruz och hälsade på en familj som är en ensamstående mamma med tre dött- rar, en av hennes tvillingar har Noonans Syndrom. De bjöd på en riktigt god lunch och fika. Det var så snällt av dom att vi fick komma och hälsa på!

Efteråt körde vi till San Mateo och bodde tre dagar hos en familj som har en dotter med Noonans Syn- drom. Dottern och hennes mamma körde och visade oss runt i San Francisco. Vi fick se Golden Gate Brid- ge, Lombard Street, Pier 39 med sjölejonen, Alcatraz Island (fängelse) och flera platser! Nästa dag åkte vi själv tåg till San Francisco och tittade mer, t ex, olika byggnader, Chinatown, Union Square och de gamla kabelspårvagnarna.

Vi åkte hem med ett stort leende! Hela resan har varit så fantastiskt! Vi fick se så mycket på tre veckor. Vi är väldigt nöjda med vår resa och den resan ska stanna kvar i vårt hjärtan!

Från den 21 till 27 juni har jag och min pappa varit i Washington D.C, för att delta i en världskongress för hörselskadade. Min pappa sitter i HRFs styrelse (Hörselskadades Riksförbund) och jag följde med honom som gäst. Det var så fantastiskt!

Den andra dagen besökte vi Gallaudet University (universitet för döva och hörselskadade). Universitetet är det första och enda i världen för dessa grupper. Språken i undervisningen är amerikanskt teckenspråk samt engelska. Gallaudet University är otroligt vackert! En av mina drömmar har varit att besöka deras skola och den blev sann!

På kongressen har jag träffat många fantastiska människor från olika stater i Amerika, Kanada och många andra länder från hela världen. Jag har pratat mest med dem som kom ifrån Amerika och Kanada. Jag kan amerikanskt teckenspråk ganska bra och det fungerade väldigt bra med kommunikationen. Alla människorna som jag har mött är så fina och omtänksamma.

Jag har lyssnat på olika föreläsningar som handlade om hörsel, hörselvård, hjälpmedel osv. En del av föreläsningarna tyckte jag var jätteintressant! Vi har tittat runt på staden. Vi fick se Vita huset, National Mall, Capitol och flera andra kända platser i Washington D.C.

När kongressen avslutades bestämde vi oss för att åka till en annan stad som heter Philadelphia och ligger 2,5 timmar från Washington med tåg. Vi träffades en tjej som heter Jenna och har Noonans Syndrom och hennes mamma. Jag har pratat mycket med dom på Facebook i flera år, till sist träffades vi äntligen för första gången! De körde runt och visade oss hela Philadelphia. Philadelphia är en otroligt stor och fin stad! Det häftigaste var att få besöka en dövskola och Rocky statyn! Jenna och jag ser ut som systrar. Mycket likadant mellan oss, även om vi inte bor i samma land! Jag var så glad att vi fick en chans att träffa dem.